Searching...

'UJANG ORIGINAL' BAKAL HIDUP KEMBALI UNTUK MEWARNAI INDUSTRI KATUN TANAH AIR.

Berita baik untuk peminat setia majalah Ujang, apabila dikatakan 'Ujang original' bakal hidup kembali untuk mewarnai industri katun tanah air.

Peminat kali ini bakal disajikan dengan wajah Ujang dalam bentuk asli seperti mula-mula Ujang 'baru lahir' iaitu bersama majalah Gila Gila.

Memetik laporan Malaysiakini, kartunis yang telah mengihidupkan watak Ujang, Ibrahim Anon atau lebih dikenali sebagai Ujang berkata, melalui majalah Gila Gila 'yang diperkukuhkan' watak kartun itu akan muncul untuk menghiburkan peminat serta orang ramai.


Penampilan kali ini lebih menarik kerana majalah berkenaan akan dicerikan dengan ramai kartunis hebat lain seperti Ubi, Taugeh, Tembakau, Aie selain Jaafar Taib sendiri.

Menurut Ujang lagi, penampilan terbaru ini akan menjadikan majalah Gila Gila yang pernah menghiburkan jutaan peminatnya dulu kembali sebagai peneraju seni kartun pada masa kini.

Menceritkan kisah kisahnya 10 tahun lalu beliau melepaskan jawatannya sebagai ketua kartunis dalam Gila Gila untuk menerbitkan majalan keluarannya sendiri iaitu Ujang di bawah penerbitan Kharisma Publication.

Dengan wujudnya majalah Ujang beliau berjaya melahirkan lebih ramai bakat baru melalui majalah itu seperti Gayour, Aie, Duku, Ciku dan ramai lagi.

Namun pada penghujung 90-an beliau telah berdepan dengan ujian yang amat besar apabila telah terikat dengan ketetapan perundangan selepas diambil alih oleh MOY Publication di mana mereka menghalang beliau menerbit atau menggunakan produk kartun menggunakan watak yang pernah diciptanya sendiri - Ujang.

Ujang menceritakan dia telah dianiaya apabila nama yang diciptakn dan dinaikkannya itu Ujang telah diambil tanpa sebarang pampasan atau bayaran.

"Ada kontrak yang memperincikan mengenai perkongsian keuntungan, hak milik dan sebagainya tetapi semuanya dihilangkan. Macam kes 1MDB juga," katanya separa bergurau.

Lebih menyedihkan semua karya yang dihasilkannya dalam penerbitan dahulu telah disiarkan tanpa menggunakan namanya tetapi diganti dengan nama orang lain.


"Itu siapa cakap bukan penganiayaan, memang sesuai kena tempeleng," katanya tersenyum.

Bercakap mengenai projek terbarunya itu, beliau berkata dia dan beberapa kartunis lain akan bekerjasama memperkuatkan kembali majalah Gila Gila.

"Kami nak buat kartun yang berkualiti dan menghiburkan rakyat Malaysia. Kami buat sebab kami sayang," katanya.

Beliau memberikan contoh tindakan mereka kini adalah "membaik pulih rumah pusaka di kampung".

"Walaupun kita ada banglo di kota, berhari raya di rumah pusaka itu lebih indah dan bahagia," katanya.

Pada 6 Ogos 2015 lalu, MOY Publication yang mengeluarkan majalah Ujang Dan APO? telah menutup operasi mereka ekoran kenaikan kos operasi dan bebanan cukai barangan dan perkhidmatan (GST). - SUMBER

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

 
Back to top!